confedecom-logo

Fes-te soci

Antonio Martínez, president de la Reial Federació de Tir Olímpic de la Comunitat Valenciana: “Després d’un reeixit 2025 per al tir olímpic, volem canviar la imatge del nostre esport”


Antonio Martínez, president de la Reial Federació de Tir Olímpic de la Comunitat Valenciana, fa el balanç d’un 2025 marcat pel creixement en llicències federatives, l’impuls decidit al planter i l’escola, la millora d’instal·lacions a Alacant i Nàquera, el suport econòmic a clubs, la formació contínua de tècnics i àrbitres, una gestió amb superàvit i els èxits dels seus tir olímpic a Espanya. Tot això en un context de transformació i obertura, on es treballa activament per canviar la imatge del tir olímpic i apropar-lo cada cop més a la societat.

Com valores de forma global l’any 2025 per a la Reial Federació de Tir Olímpic de la Comunitat Valenciana?

Considero que ha estat un bon any tant a nivell esportiu com a nivell federatiu. Pel que fa al primer, s’han aconseguit excel·lents resultats a nivell internacional i en campionats nacionals per part dels nostres esportistes situant la nostra comunitat entre les primeres del rànquing nacional. A nivell federatiu s’ha incrementat el nombre de federats significativament, s’han fet importants millores a les instal·lacions federatives tant a Alacant com a Nàquera i s’està intentant pujar el nombre de federats a Castelló que va en augment. A nivell econòmic el resultat, igual que el 2024, ha estat bo.

En els darrers mesos s’ha registrat un increment de noves llicències federatives. A què creus que es deu aquest creixement i quines mesures s’estan impulsant per continuar atraient nous tiradors?

Volem donar a conèixer el nostre esport ja que és molt desconegut. La imatge que es té del món del tir ara mateix diríem que està una mica distorsionada, però crec que es va prenent consciència real del que és aquest esport i la gent es va aproximant a conèixer-lo. És per això que cada cop tenim més sol·licituds d’altes noves per obtenir la llicència F tenint en aquests moments llista d’espera.

La difusió de les nostres activitats i competicions per part del departament de premsa està contribuint a aquest interès també.

L’impuls de la base i la joventut és clau a qualsevol esport. Com ha evolucionat el treball amb les categories júnior i quin paper juguen a l’estratègia de futur de la Reial Federació de Tir Olímpic de la Comunitat Valenciana?

En els darrers anys estem apostant decididament per la promoció dels joves ja que són el futur del nostre esport. S’ha donat un impuls a l’Escola de Tir recolzant amb mitjans humans i materials aquesta escola. L’increment de joves a la Federació ens reconforta especialment i continuarem recolzant decididament aquesta parcel·la.

La promoció de les disciplines olímpiques, especialment les de plat i aire comprimit, ha estat un dels objectius marcats. Quins avenços destacaries en aquest sentit i quins reptes queden per endavant?

S’estan aconseguint molt bons resultats a nivell internacional en plat i esperem que es classifiquin per als propers Jocs Olímpics alguns dels nostres esportistes, especialment Andrés García i Manuel Múrcia. En aire comprimit també tenim una bona pedrera i confiem a tenir també representació en aire comprimit tenint en aquests moments com a referent a Irlanda Mira Perceval. Els tres esportistes que he anomenat són integrants de l’equip nacional. L‟exemple d‟aquests esportistes ha de servir com a al·licient sobretot per als joves que s‟inicien en aquest esport.

Des del punt de vista econòmic, quin ha estat el balanç del 2025 per a la Reial Federació de Tir Olímpic de la Comunitat Valenciana? S’ha aconseguit mantenir una gestió equilibrada i sostenible?

Tot i que no s’ha tancat comptablement, el resultat és positiu i es tancarà per segon any consecutiu amb superàvit. Estem intentant contenir la despesa, optimitzar recursos i incrementar els ingressos en la mesura que sigui possible, tot això intentant incrementar les ajudes a esportistes i inversions en infraestructures i materials, clubs, escola, etc. Conjugar tot això de vegades és complicat, però es va aconseguint amb lajuda de tots.

Un dels pilars del sistema federatiu són els clubs. Quin tipus de suport s’ha ofert des de la Federació i quin paper estan exercint en el desenvolupament del tir a la Comunitat?

La base de la Federació són els Clubs i s’està intentant recolzar-los des de la Federació tant com sigui possible. S’ha tornat a organitzar la Copa Delegació entre els clubs de les Delegacions de València, Castelló i Alacant, que ha tingut una gran acceptació, i ha fomentat la relació entre clubs i esportistes, i s’ha creat un molt bon ambient alhora que una sana competència esportiva. Des de la Delegació de València per primera vegada s’ha establert una línia d’ajuts per als clubs amb instal·lacions dotada amb 50.000 euros i que han servit per millorar els camps de tir dels clubs esmentats.

Hi ha hagut avenços en la millora de les instal·lacions o en la creació de nous espais per a la pràctica del tir a la Comunitat Valenciana durant aquest any?

A les instal·lacions Federatives d’Alacant i València (Nàquera) s’han fet importants inversions per millorar-les, tant en aspectes funcionals o estètics (gespa artificial, proteccions de cautxú i fusta, entre d’altres) com de millores d’infraestructures o equipaments com climatització de pistes, taules de tir, pintura, maquinària, sistemes de reg. A Alacant s’ha reformat totalment l’espai dedicat a la cafeteria i al local social, suposant un gran esforç econòmic.

Quin impacte ha tingut la participació de tiradors valencians en competicions nacionals i internacionals durant el 2025? Com en valores el rendiment?

L’impacte ha estat molt alt i positiu. No vull enumerar tots els èxits obtinguts, però s’ha destacat pràcticament en totes les disciplines en què s’ha participat tant a nivell individual com d’equips federatius, i la Federació Valenciana és una de les punteres a nivell nacional quant a resultats. A nivell internacional vull destacar els resultats d’Armes Històriques, Arma Llarga (Alta Precisió) IPSC, Plat i Aire Comprimido.

Des de la Federació s’ha apostat per la formació continuada. Quines accions formatives s’han posat en marxa aquest any per a tècnics, jutges i esportistes?

S’han organitzat cursos d’àrbitres i entrenadors i jornades de reciclatge per a aquests dos col·lectius. Així mateix, s’ha produït un increment notable en les sol·licituds de cursos per a l’obtenció de la llicència F i s’estan organitzant cursos de reciclatge i perfeccionament per a esportistes que ja tenen la F, però que no competien assíduament, i aquests tenen una gran acceptació.

Quins són els grans objectius que es marca la Reial Federació de Tir Olímpic de la Comunitat Valenciana de cara al 2026? On voleu posar el focus a curt i mitjà termini?

Tenim el focus posat a seguir captant nous federats i donar a conèixer el nostre esport per intentar canviar la imatge que tenim. Es pretén continuar recolzant els joves i lescola de la federació. Volem mantenir la línia econòmica de contenció de la despesa i la gestió eficient dels nostres recursos per generar la possibilitat d’inversions i recursos per a ajudes a esportistes. La millora de les instal·lacions esportives ens permetrà portar competicions de rang nacional i internacional a la nostra comunitat.

Compartir en redes sociales